I OKMNM, Nałęczów 2009
Nałęczów, 17–18 kwietnia 2009
Na konferencji nie zabrakło znamienitych gości. Byli między innymi: Przewodniczący Zespołu Ekspertów ds. Muzyki w Szkolnictwie Polskiej Rady Muzycznej – Prof. dr hab. Andrzej Rakowski, Kierownik Katedry Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – prof. dr hab. Zofia Konaszkiewiecz, Dziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku – dr Alicja Kozłowska-Lewna, prof. dr hab. Barbara Smoleńska-Zielińska, prof. Barbara Gruberne-Bernacka, prof. Andrea Jaworska, doc. dr Wojciech Jankowski. Była plejada znakomitych dydaktyków i medyków prowadzących warsztaty i prelekcje, byli autorzy podręczników szkolnych i książek metodycznych, muzycy i kompozytorzy, dyrektorzy szkół, prezesi stowarzyszeń i fundacji działających na rzecz edukacji muzycznej, licznie przybyli doradcy metodyczni, wykładowcy i adiunkci z wyższych uczelni, redaktorzy i menadżerowie z wydawnictw, które zechciały objąć patronat medialny i sponsoring konferencji, byli wreszcie nauczyciele ze szkół podstawowych i gimnazjów reprezentujący wszystkie województwa naszego kraju – w sumie ponad 150 osób.
Program:
Piątek, 17 kwietnia 2009
|
10:03
|
Otwarcie konferencji
-
prof. dr hab. Ryszard Szczygieł (Prorektor ds. Ogólnych UMCS)
-
Krzysztof Babisz (Lubelski Kurator Oświaty)
-
prof. art. muz. Urszula Bobryk (Dziekan Wydziału Artystycznego UMCS)
-
koncert inauguracyjny w wykonaniu Chóru Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie pod dyr. ad. Moniki Mielko
|
11:30–1330
|
Efekty nauczania muzyki w szkołach podstawowych i gimnazjach(prelekcje i panel dyskusyjny) osoby prowadzące: prof. dr hab. Andrzej Rakowski (moderator dyskusji), dr Andrzej Białkowski, dr Mirosław Grusiewicz
|
15:00–17:30
|
Zmiany w podstawach programowych przedmiotu muzyka(prelekcje i panel dyskusyjny) osoby prowadzące: prof. dr hab. Zofia Konaszkiewicz (moderator dyskusji), mgr Magdalena Radziejowska, mgr Grażyna Kilbach, mgr Piotr Kaja
|
17:30–19:00
|
Prezentacje nowych pakietów edukacyjnych
-
Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych
-
Wydawnictwa Juka
-
Wydawnictwa Nowa Era
-
Wydawnictwa Mac Edukacja
oraz spotkania z ich autorami: z prof. dr hab. Marią Przychodzińską, prof. dr hab. Barbarą Smoleńską-Zielińską, mgr. Piotrem Kają, mgr. Janem Oleszkowiczem
|
Sobota, 18 kwietnia 2009
|
9:00–11:30 – I część warsztatów, 12:30–15:00 – II część warsztatów
|
|
-
Warsztaty metod C. Orffa, prowadząca: mgr Katarzyna Jakóbczak-Drążek
-
Aktywne formy wychowania muzycznego, prowadzący: mgr Jacek Tarczyński
-
Muzyka – ruch – pamięć – emocje, osoby prowadzące: prof. Barbara Gruberne-Bernacka, mgr Magdalena Owczarek
-
Warsztaty metod E. E. Gordona, osoby prowadzące: mgr Mirosława Gawryłkiewicz, mgr Jolanta Gawryłkiewicz
-
Edukacja muzyczna w szkole podstawowej i gimnazjum w myśl nowej podstawy programowej, prowadzący: mgr Piotr Kaja
-
Warsztaty metody Z. Kodalya, osoby prowadzące: dr Anna Waluga, mgr Dominika Lenska
|
Nałęczów 2009 - Wykłady, prezentacje
Przed rozpoczęciem konferencji. Moment napięcia i oczekiwania. W pierwszym rzędzie od prawej dr Renata Gozdecka, Karol Stokowski, prof. dr hab. Maria Przychodzińska, lubelski kurator oświaty Krzysztof Babisz oraz prorektor ds. ogólnych UMCS prof. dr hab. Ryszard Sczygieł.
Po wielu miesiącach przygotowań konferencja doszła do skutku i udało się ją rozpocząć bez opóźnienia. Po przywitaniu gości przez dr Mirosława Grusiewicza, oficjalnego otwarcia dokonał prof. dr hab. Ryszard Sczygieł, prorektor ds. ogólnych UMCS, który wprowadził atmosferę spokoju i porządku oraz dodał imprezie splendoru, za co jesteśmy Mu wdzięczni.
Na inauguracji nie zabrakło lubelskiego kuratora oświaty Krzysztofa Babisza, który był patronem honorowym konferencji. Patronował imprezie od pierwszych kroków organizacyjnych. Swoją życzliwością zaskoczył nas wszystkich, aktywnie wspierał naszą inicjatywę, zawsze miał dla nas czas, ze wszystkich obietnic wywiązywał się, a na konferencji uczestniczył nie tylko w inauguracji, ale również w sesji plenarnej, włączając się w merytoryczną dyskusję.
Podczas inauguracji wystąpił Chór Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS kierowany przez ad. Monikę Mielko, który wykonał kilka utworów a cappella oraz z akompaniamentem mgr Joanny Ćwirko.
Koncert zawierał pogodne i żartobliwe utwory. Nie wszyscy jednak od razu ulegli radosnym nastrojom muzyki. Poważny pozostał Lubelski Kurator Oświaty, Prorektor UMCS bacznym okiem spogląda na ciągle przejętego swoją rolą Redaktora Naczelnego.
Studenci stanęli na wysokości zadania, wpatrzeni w dyrygenta, pokazali swój profesjonalizm i urok. To na pewno mogło się podobać.
Chór bez dodatkowego nagłośnienia brzmiał dźwięcznie i czysto. Każdy utwór skwitowany był gromkimi brawami a występ zakończył się owacją i bisem.
Przy instrumencie imitującym fortepian Joanna Ćwirko. Trudno pianistom przyzwyczaić się do mało czułej i kiwającej się na boki klawiatury oraz pedału, który "wędruje" po podłodze, ale czasami nie da się tego uniknąć.
W jednym utworze razem z chórem w skromnej roli narratora wystąpił Redaktor Naczelny. Jak sam twierdzi, koncerty bardzo lubi organizować, jak również w nich uczestniczyć. Monika Mielko nie musiała go długo namawiać.
W przygotowaniach organizacyjnych i obsłudze konferencji pomagała grupa studentów z III roku kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Instytutu Muzyki UMCS: Maria Korycińska, Karolina Pietrzak (na zdjęciu) oraz Magdalena Gruszkiewicz, Jurand Przewłoka, Karol Chilewicz, Paweł Urban.
Na naszym stoisku po okazjonalnej cenie można było nabyć archiwalne numery Wychowania Muzycznego w Szkole. Na zdjęciu: Paweł Urban z Magdaleną Gruszkiewicz. Następny
Z sali obrad można było na chwilkę wyjść i w spokoju porozmawiać albo poczytać, oczywiście Wychowanie Muzyczne w Szkole.
Merytoryczne obrady rozpoczął prof. dr hab. Andrzej Rakowski autor pierwszej i do tej pory najlepszej ekspertyzy dotyczącej edukacji muzycznej w Polsce a obecnie przewodniczący Zespołu Ekspertów ds. Muzyki w Szkolnictwie Polskiej Rady Muzycznej. W swym wprowadzeniu przedstawił główne kierunki i kroki podjęte przez PRM w celu przywrócenia muzyce lepszej pozycji w kształceniu ogólnym.
Dr Mirosław Grusiewicz przedstawił wyniki ekspertyzy Zespołu Ekspertów PRM na temat efektów nauczania muzyki w szkołach podstawowych i gimnazjach. Gdy słów brakowało pokazywał na palcach i gestykulował.
Poobiedni panel dyskusyjny o zmianach w podstawach programowych przedmiotu muzyka. Od prawej: prof. dr hab. Zofia Konaszkiewicz (moderator dyskusji), mgr Magdalena Radziejowska (przewodnicząca ministerialnego zespołu przygotowującego nowe podstawy programowe) mgr Grażyna Kilbach oraz mgr Teresa Wójcik (członkowie zespołu).
Grupa przygotowująca nowe podstawy programowe w komplecie. Od lewej: mgr Teresa Wójcik, mgr Grażyna Kilbach, mgr Piotr Kaja, mgr Magdalena Radziejowska. Najwięcej uwag krytycznych i zastrzeżeń do nowej podstawy programowej mieli sami jej autorzy, co wynikało niewątpliwie z tego, że nie wszystko mogli opracować tak jak chcieli. Musieli dostosowywać się do ogólnych wytycznych i jak to bywa w tego typu sprawach, decydujący głos miał minister a nie jego doradcy. Sala jednak dość przychylnie przyjęła nowe podstawy.
Wiola Łabanow, prezes fundacji Muzyka jest dla wszystkich oraz sekretarz Zespołu Ekspertów PRM przedstawia Standardy edukacji kulturalnej dokument w formie książkowej do konsultacji środowiskowych, najnowszy efekt pracy Zespołu Ekspertów. Z boku Mirosław Grusiewicz.
Podczas przerw można było zapoznać się z ofertą Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, Wydawnictwa Juka, Wydawnictwa Nowa Era, Wydawnictwa Mac Edukacja, Wydawnictwa Operon oraz Wydawnictwa Pani Twardowska. Nowe podręczniki i materiały reklamowe można było bezpłatnie otrzymać na zorganizowanych stoiskach.
Pierwszym oficjalnie prezentującym się wydawnictwem były Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Jakub Pawlak menedżer WSiP z autorkami najnowszego podręcznika do gimnazjum Bliżej muzyki Marią Przychodzińską oraz Barbarą Smoleńską-Zielińską.
Maria Przychodzińska o najnowszym podręczniku do muzyki, o muzyce wartościowej artystycznie i przeżyciu estetycznym muzyki mówiła z wielkim przekonaniem. Podręcznik mimo, iż oparty na tradycyjnych wzorcach robi wrażenie bardzo nowoczesnego, którego głównym przesłaniem jest dialog z młodym odbiorcą a nie nauka ex cathedra.
Piotr Kaja "śpiewająco" prezentujący swój nowy podręcznik do gimnazjum Od chorału do rap songu, który wyszedł nakładem Wydawnictwa JUKA. Zamiast wykładu o strukturze, celach i założeniach programowych podręcznika autor przedstawił sporo przykładów piosenek i ilustracji muzycznych.
Katarzyna Wlaźlińska obecny redaktor Nowej Ery (autorka podręczników do muzyki dla SP Wydawnictwa Juka) oraz menadżer wydawnictwa Michał Tomaszewski prezentują nowości Nowej Ery, przede wszystkim podręcznik do gimnazjum Gra muzyka! Jana Oleszkowicza.
Prezentacje zakończył pokaz nowego podręcznika do gimnazjum Wydawnictwa MAC Edukacja. Po kilkuletniej ścisłej kooperacji z wydawnictwem Juka, MAC zaprezentował się jako niezależna oficyna wydawnicza. Podręcznik do gimnazjum Muzyczny świat prezentowała jego autorka, od wielu lat związana z MAC-em, autorka podręczników do SP wydawanych pod tym samym tytułem Teresa Wójcik (w głębi) oraz menadżer Monika Szydłowska.
Bliżej wieczora, uczestnicy konferencji, zamiast być zmęczeni byli coraz bardziej aktywni i rozluźnieni. Kto powiedział, że nauczyciele muszą być sfrustrowani, zniechęceni i rozgoryczeni.
Nałęczów 2009 - Warsztaty
Po przespanej nocy można było już z samego rana przystąpić do zabaw przy muzyce. Na warsztatach metod Orffa, Katarzyny Jakóbczak-Drążek w Sali Kominkowej Pałacu Małachowskich w Nałęczowie.
Chwila wytchnienia - ćwiczenia muzyczne na siedząco. Katarzyna Jakóbczak-Drążek prowadząca warsztaty metod Orffa.
W Pałacu Małachowskich (w Sali Balowej) swoje metody pracy przedstawiał Jacek Tarczyński, który na co dzień pracuje z małymi dziećmi w łódzkich przedszkolach. Zabawa w konika.
Pan Jacek wciągał do współtworzenia muzyki wszystkich zainteresowanych. Wspólne robienie muzyki na gitarze.
Do zajęć pan Jacek wykorzystywał bogaty zestaw rekwizytów i "instrumentów", również przez siebie konstruowanych.
Swoją ekspresyjnością, bezpośredniością, poczuciem humoru i charyzmą pan Jacek zjednywał wszystkich.
Na widok jego zajęć przygodni kuracjusze zaglądali przez uchylone drzwi do sali, przystawali na moment, aby popatrzeć, po czym włączali się aktywnie do prowadzonych ćwiczeń.
Anna Waluga w Nałęczowskim Ośrodku Kultury prowadziła warsztaty metody Kodalya. Na własnej skórze można było się przekonać, że Kodaly może być pełen ekspresji.
Ania Waluga przekonywała, chyba skutecznie, że Kodaly to nie metoda, ale "czysta" i najpiękniejsza muzyka prezentowana, grana i śpiewana w najdoskonalszych formach i wykonaniach.
Piotr Kaja w Sanatorium Uzdrowiskowym ZNP prezentował swoje pomysły edukacyjne. Trochę w tym było marketingu i promocji własnej osoby i platformy internetowej eduskrypt, której jest współwłaścicielem, ale chyba się podobało.
Na warsztatach u Piotra Kai sporo było miejsca na dyskusje, ale i na ćwiczenia aktywnego słuchania muzyki.
Na warsztatach muzyczno-ruchowych Muzyka, ruch, pamięć, emocje, które prowadziła Barbara Gruberne-Bernacka. Jak się panie z tego wyplątały?
Na zajęciach muzyczno-ruchowych Muzyka, ruch, pamięć, emocje było też miejsce na wspólne śpiewanie.
Jak widać ze zdjęcia zajęcia muzyczno-ruchowe zdominowane były przez panie.
Warsztaty Gordonowskie prowadziła Mirosława Gawryłkiewicz, pomagała jej Jolanta Gawryłkiewicz. Nie był to "czysty" Gordon, ale inspiracje obu Pań jego metodami
Rozmowy ze Zbigniewem Ciechanem zawsze są niezmiernie cenne. To nie tylko uznany kompozytor, ale wspaniały pedagog, mądry i życzliwy człowiek. Wspiera Wychowanie Muzyczne w Szkole od ponad 30 lat.
Nałęczów 2009 - Koncert
Przed wieczornym koncertem w Sali Balowej Pałacu Małachowskich zatytułowanym "Źródło", a opartym w całości na muzyce ludowej i jej inspiracjom. Mimo, iż pałac wymaga kapitalnego remontu jest to wspaniałe miejsce do kameralnych koncertów - muzyka dobrze tu brzmi.
Koncert rozpoczął Polonezem A dur oraz Mazurkami Fryderyka Chopina pianista Piotr Chilimoniuk. Fortepian na którym grał cieszy się dobrą opinią w środowisku muzyków, mimo swoich lat ma piękną barwę i jest świetnie akustycznie dostosowany do sali.
W wykonaniu gitarzysty Jakuba Niedoborka usłyszeliśmy stylizacje polskiej i hiszpańskiej muzyki ludowej.
Elwira Śliwkiewicz-Cisak na akordeonie wykonała stylizacje polskiej i bułgarskiej muzyki ludowej.
W drugiej części koncertu wystąpiła lubelska grupa folkowa Orkiestra św. Mikołaja wykonując opracowania polskiej i ukraińskiej (huculskiej) muzyki ludowej. Na zdjęciu grający na skrzypcach kierownik zespołu ? Bogdan Bracha
Orkiestra św. Mikołaja prawie w komplecie: Maria Natanson (skrzypce, altówka, kemence, śpiew), Anna Bielak (skrzypce, nyckelharpa, mazanki, śpiew), Piotr Majczyna (mandola, kobza, dutar, gitary, śpiew), Marcin Skrzypek (gitara, mandolina, koboz, cymbały, bębenki, drumle, śpiew), Bogdan Bracha (skrzypce, fujarki, instrumenty stroikowe, śpiew) oraz fragment ręki i kontrabasu Roberta Brzozowskiego.
Robert Brzozowski, Bogdan Bracha, Anna Bielak