SNM

Zmarła prof. dr hab. Maria Przychodzińska2019-09-18

więcej »

Zmarła Ewa Hoffman-Lipska2019-03-27

więcej »

Zapraszamy do naszej nowej księgarni − Księgarnia iNuty2018-09-13

więcej »

zobacz wszystkie aktualności

Newsletter

Podaj nam swój e-mail, jeśli chcesz otrzymywać aktualności

Wychowanie Muzyczne

Witamy na naszej stronie


 

„Wychowanie Muzyczne w Szkole” - od 2011 roku "Wychowanie Muzyczne" - jest jedynym ogólnopolskim periodykiem o problematyce powszechnej edukacji muzycznej. Jest przede wszystkim poradnikiem dla nauczycieli i instruktorów muzyki, ale i dla wszystkich zainteresowanych edukacją muzyczną i amatorskim uprawianiem muzyki. Nadrzędnym celem periodyku jest inspirowanie do podejmowania kreatywnych działań w zakresie edukacji muzycznej.

więcej...

Od redakcji 3. 2020  

 

Przed nami kolejny trudny rok szkolny. Niepewność przyszłości budująca nie jest,  tym bardziej że z edukacją muzyczną mamy problemy nawet w przypadku prowadzenia tradycyjnych, stacjonarnych zajęć.

 

Muzyka to pełen treści i emocji dialog, to forma komunikacji i porozumienia dość bezpośredniego i bliskiego. Muzyka w szkole również powinna nas łączyć, wzruszać, zaciekawiać, dawać satysfakcję. Spotkanie z muzyką zawsze powinno dostarczać doznań budujących w nas pozytywne cechy, poczucie spełnienia, radości, a nawet szczęścia. Jak to połączyć z dystansem społecznym, jak połączyć wspólne muzykowanie z reżimem sanitarnym?

 

Osobiście nawet zajęcia ze studentami zawsze zaczynam piosenkami powitalnymi, gdzie przynajmniej „piąstkę trzeba przybić”, i w trakcie zajęć nie stronię od muzycznych zabaw integracyjnych. Wiele wysiłku wkładam w niwelowanie dystansu, stworzenie przyjaznego klimatu, tak aby jak najwięcej osób zabierać ze sobą w różne obszary muzyki. I jak teraz te cele realizować z grupką studentów porozsadzanych w dużej sali wykładowej. Z zajęciami muzycznymi ze studentami jest mniejszy problem, pewne możliwości daje nauczanie zdalne. Nie ma wtedy mowy o wspólnym muzykowaniu, ale ono stwarza sposobność spersonalizowanej pracy, indywidualnego rozwoju, dotarcia do każdej osoby, bliższego poznania, co ma swoją wartość. Ale czy to będzie działać w edukacji powszechnej? Jak nauczyciele szkół podstawowych i średnich poradzą sobie z zaistniałą sytuacją? Jest to spore wyzwanie. Mam nadzieję, iż każdy z nas znajdzie własne pomysły i rozwiązania.

 

Namawiam – niezależnie od obecnie nietypowej sytuacji − jeżeli chcemy, żeby muzyka była ważna dla naszych uczniów, w zakresie treści, form i metod nauczania, tam, gdzie tylko możemy, postępujmy zgodnie z naszymi przekonaniami. Nie przerabiajmy programów, nie skupiajmy się na realizacji podstawy programowej. Dla rozwoju ucznia nie jest ważne poznanie wszystkich zagadnień, które ktoś kiedyś zaplanował. Przede wszystkim starajmy się, tak jak potrafimy, aby każde spotkanie z muzyką było ciekawe. 

 

Mirosław Grusiewicz

 

 

 

 

Fotorelacja z konferencji 

Gramy z nut czyli klasowe muzykowaniei inne pożadane formy edukacji muzycznej

Lublin, 1 czerwca 2019.  

 

 

Zapraszamy do księgarni − Księgarnia iNuty

 

 

 

Ogólnopolski Program Pracownia Muzyczna Casio 

tel. kom. 505 075 047, adres email: info@casioszkola.pl 

 

 

 

Konferencja Metodyczna Nauczycieli Muzyki w Karolinie-Otrębusach